Jak kompenzovat zrušený, nebo zpožděný let?


 
Pokud rádi a často cestujete, je celkem pravděpodobné, že jste již někdy zmeškali svůj let. Není to nic příjemného, ale k cestování to zkrátka patří. Věděli jste však, že za zpožděný nebo zmeškaný let můžete získat kompenzaci až do výše 600 euro?

Pravidla pro náhrady a pomoc cestujícím

Vaše práva hájí „Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004“. Od 11. února 2004 existuje právní rámec, který v rámci Evropského společenství (EHS) stanovuje společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení letů či jejich významného zpoždění. Toto „nařízení“ obsahuje práva spotřebitele a klade na bedra leteckých přepravců požadavek na prokazatelné informování cestujících o vzniklé situaci a o právech na náhradu, která cestujícím vznikají, a jak je mají účinně uplatňovat. Také určuje podmínky, za jakých lze či nelze odškodnění uplatňovat a určuje jeho výši. Celý text nařízení si v případě potřeby můžete přečíst zde.

Kdy máte nárok na kompenzaci?

Podle výše uvedeného nařízení lze postupovat tehdy,  pokud létáte v zóně nároku, tedy v rámci EHS (země EU + Norsko, Švýcarsko, Island). Stačí v této zóně přistát a vzlétnout. Stejná kritéria platí i pro leteckou společnost, na které chcete nárok vymáhat. Musí mít sídlo na území EHS. Právo na kompenzaci máte ve 2 hlavních případech:

1) Zpožděný let

Prvním případem, ve kterém lze požadovat kompenzaci, je zpožděný let. Dle definice zpožděný let znamená, že vaše letadlo vzlétlo nebo přistálo o více než 3 hodiny později, než bylo původně uvedeno. Dalším rozhodujícím faktorem pro určení výše náhrady je vzdálenost:

  • Do 1.500 km u letů v rámci EU při zpoždění 3 hodiny a více máte nárok na částku 250 euro.
  • Nad 1.500 km u letů v rámci EU při zpoždění 3 hodiny a více máte nárok na částku 400 euro.
  • Pokud letíte v a z EU a mino EU na vzdálenost 1.500 a 3.000 km výše nároku je
    stejná.
  • Při vzdálenosti nad 3.000 km při zpoždění 3 hodiny a více máte nárok na částku 600 euro.

Pokud bude zpoždění trvat déle než 5 hodin, získáváte nárok na vrácení peněz za letenku, a to včetně služeb, které jste nemohli využít, například zpáteční nebo navazující let. Letecká společnost vás také musí přepravit na vaše domovské letiště zcela na své náklady. Při čekání máte nárok na občerstvení, pokud čekáte přes noc, pak také na nocleh. Nárokovat si můžete také bezplatné telefonáty či e-maily v počtu 2ks na osobu.


Jak dlouhý byl Váš let můžete zjistit například zde>>


2) Zrušený let

Druhým případem, kdy můžete považovat kompenzaci, je zrušený let. Definice je v tomto případě zcela jasná – zrušený let znamená, že let byl zrušen ze strany přepravce. Výše kompenzace se i v tomto případě řídí vzdáleností. Sazby jsou stejné, jako u zpožděných letů, tedy: 250, 400 a 600 euro. Navíc obdržíte zpět peníze za letenku.

Nárok na kompenzaci vzniká v případě, že byl let zrušen méně než 14 dní před odletem a v době 7 – 14 dnů před odletem vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá nejpozději 2 hodiny před původním odletem a rozdíl v příletu do cílové destinace není větší než 4 hodiny oproti plánovanému příletu.

Kompenzaci obdržíte také v případě, že vám  nebyl méně než 7 dní před odletem nabídnut náhradní let, který odlétá nejpozději 1 hodinu před plánovaným letem a přiletí do cíle v rozmezí kratším než 2 hodiny oproti plánovanému letu.

Jak získat peníze, na které máte nárok?

Přejete si získat kompenzaci za zrušený nebo zpožděný let a nevíte jak? I v tomto případě máte na výběr ze dvou hlavních možností:

  1. Pustit se do toho s vervou a vše vyřídit sám / sama.
  2. Obrátit se některou ze společností, která se na kompenzace specializuje.

Obě dvě možnosti mají výhody i nevýhody. Nespornou výhodou prvního řešení je možnost získání celé částky. Nevýhodou naopak může být investovaný čas + menší znalost všech směrnic a postupů. V opačném případě, tj. pokud kompenzaci necháte na některé z firem, které se na tuto problematiku specializují, musíte počítat s tím, že za takovou službu budete muset něco zaplatit. Výhodou však je, že peníze platíte pouze v případě, že je kompenzace úspěšná. V opačném případě Vás to nestojí vůbec nic.

1) Chci zpožděný nebo zrušený let kompenzovat sám / sama

V případě, že jste se rozhodli vymáhat kompenzaci sami, je nezbytné nejprve podat stížnost nebo vznést dotaz, z jakého důvodu bylo letadlo zpožděno nebo z jakého důvodu byl let zrušen. Formuláře pro podání stížností se nacházejí na webových stránkách jednotlivých leteckých společností. Je nutné je vyplnit, odeslat na uvedený kontakt a čekat na vyjádření.


 
Určitě pomůže pokud:

  1. Budete od začátku postupovat obezřetně. Už při vzniku situace (zpoždění nebo zrušení letu) všechno zdokumentujte. Letenky, veškerou komunikaci mezi vámi a dopravcem, vyfoťte si odletovou i příletovou tabuli a uchovávejte všechny doklady a písemnosti až do konečného vyřešení vaší stížnosti.
  2. Vyplníte oficiální formulář EU pro stížnosti. Za každou osobu, která uplatňuje nárok, musíte vyplnit formulář samostatně.
  3. Vyplníte pozorně vše, co se po vás žádá. V kopii přidejte účtenky za náklady, které vám vznikly. Nejčastěji se jedná o hotel a stravování.
  4. Jedná-li se o zpoždění letu, předložte důkaz, že jste byli odbaveni, tedy palubní lístek.

Další doporučené kroky:

  1. Kontaktujte Úřad pro civilní letectví (ÚCL), jehož zřizovatelem je stát, a je řízen Ministerstvem dopravy. ÚCL požádejte o zjištění skutečné příčiny zrušení nebo zpoždění vašeho letu. Informace, které takto získáte, budou pravdivé a jsou použitelné i pro případné další vymáhání nároků, například soudní cestou. Aerolinky budou na prvním místě vždy hájit své zájmy. Někdy budete potřebovat hodně trpělivosti při uplatňování svého nároku.
  2. Komunikujte s Evropským spotřebitelským centrem (ESC) při České obchodní inspekci (ČOI). Pokud má aerolinka sídlo v jiném státě EHS než je ČR, je ESC váš nejlepší přítel. Na webových stránkách ESC vyplňte formulář pro podání stížnosti, přiložte dokumentaci, kterou máte, a čekejte na výsledek. ESC váš nárok posoudí a začne jednat s kolegy ze země, ve které má aerolinka sídlo. Doslova za vás vyřeší vše zcela zdarma a mimosoudní cestou. ESC není určen pro řešení podobných záležitostí mezi občany a přepravci se sídlem v ČR.
  3. Držte se svých práv. Pokud máte potvrzeno, že vám vznikl nárok na odškodné,  důsledně a trpělivě postupujte k cíli. A jednoho dne se peněžní kompenzace objeví na vašem účtu.
  4. Chci kompenzaci zpožděného nebo zrušeného letu nechat na profesionálech.

V případě, že přenecháte vymáhání kompenzace na profesionálech, můžete využít služeb některé ze specializovaných agentur, které se zabývají vymáháním kompenzací. Zde se vyplatí věnovat čas prostudování referencí na jednotlivé společnosti. Například ClaimAir.com nebo VašeNároky.cz.

Naše úspěšná kompenzace s ClaimAir.com

Se společností ClaimAir.com mám osobní a pozitivní zkušenost. V červnu 2016 jsem strávil pár dní ve Švýcarsku. Můj zpáteční let do Prahy odlétal z Basileje  a zahrnoval přestup v Bruselu. Let z Basileje do Bruselu byl se společností FlyBe a po přestupu jsem se měl dostat do Prahy s leteckou společností Brussels Airlines. Alespoň tak to tedy vypadalo na papíře, respektive na palubním lístku.

Odlet z Basileje byl zhruba o hodinu opožděn. Již v tu chvíli jsem se díval nervózně na hodinky, protože hodina a půl, kterou jsem měl na přestup v Bruselu, se rychle ztenčovala. Do poslední chvíle jsem věřil, že přestup stihnu, ale další komplikace nás potkala po přistání v Bruselu. Letadlo úspěšně dosedlo na runway zhruba 30 min před odletem dalšího letu, ale 30 min pro přestup zkrátka nestačilo.

Noc jsem tedy byl nucen strávit v Bruselu. Na hotel + jídlo jsem dostal voucher již na letišti. Do hotelu mě zdarma odvezl sjednaný taxík. Po návratu do Čech jsem tedy celou věc považoval za uzavřenou. O příhodě jsem vyprávěl mojí skvělé mamince, a ta mi dala další skvělou radu, a to zkusit získat kompenzaci od aerolinek. Vzhledem k tomu, že jsem tím nechtěl trávit příliš mnoho času, jsem se pro kompenzaci rozhodl využít odborníky.

Po porovnání nabídek a služeb několika společností jsem se rozhodl využít pomoci na www.ClaimAir.com. Dle instrukcí jsem dodal veškeré potřebné dokumenty a další informace o časech atd.


Zjistit o kompenzování letů více>>


Jaká byla výše naší kompenzace?

Aerolinky prostřednictvím společnosti ClaimAir.com nakonec potvrdily kompenzaci ve výši 250 EUR. Smluvená odměna pro společnost ClaimAir byla 25% z vymožené částky, tzn. nakonec jsem na svůj bankovní účet obdržel zhruba 187 EUR, což v přepočtu bylo něco okolo 5.060,- Kč. Je pravda, že odměna 25% není málo, ale z mého pohledu šlo o win-win situaci. V problematice jsem se nevyznal a sám bych pravděpodobně kompenzaci nezískal. Získat tedy zpět více než 5000,- Kč bylo skvělé. Za takové peníze se navíc dá koupit již celkem hezká letenka do další destinace.

Kde můžete kompenzovat zrušené lety?

Pokud si přejete získat kompenzaci na zrušený nebo zpožděný let, máte několik možností. My máme osobní a velmi pozitivní zkušenost se společností ClaimAir.com. Využít však můžete i jiné společnosti. Níže Vám přinášíme praktické odkazy:

Než se pustíte do kompenzování, pečlivě zvažte, kterou společnost zvolit. Co vyhovuje nám, nemusí nutně vyhovovat každému. Předtím, než budete žádat o kompenzaci, se vyplatí vědět, kdy nárok na kompenzaci nevzniká.

Kdy nárok na kompenzaci nevzniká?

Nárok na kompenzaci nevzniká v případě, že zpoždění nebo zrušení letu vzniklo díky mimořádným okolnostem, kterým by nebylo možné zabránit, ani kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Tím se myslí zejména politická nestabilita, velmi špatné počasí, které neumožní uskutečnit let, bezpečnostních rizika, ohrožení letové bezpečnosti nebo stávka zaměstnanců.

Jaké jsou Vaše zkušenosti s kompenzací letů?

Máte nějaký tip, který Vám osobně pomohl úspěšně kompenzovat zrušený nebo zpožděný let? Podělte se s námi o své zkušenosti do komentářů níže.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code