Slovinsko: Cestopis

Výlet do překrásného Slovinska

Zřejmě by se náš výlet do této nádherné země situované ve sřední Evropě nikdy neuskutečnil, kdyby zde nezamířili naši přátelé z Minnesoty. Země je to maličká, počet obyvatel čítá něco kolem 2,5 miliónů, za to dostala do vínku nespočetně nádherných míst a mnoho milých lidí. A tak jsme jednoho červnového dne vyrazili.

Naše cesta do Slovinska

Jelikož jsme měli na tento neplánovaný výlet pouhé čtyři dny, přáli jsme si být na místě, tedy v hlavním městě Lublani, co možná nejdříve. Z časových důvodů jsme tedy vyrazili autem. Jelikož sami vůz nevlastníme, rozhodli jsme se využít služeb autopůjčovny. Cena za pronájem vozu na pět dní činila hezkých 2.200,- Kč a díky Twisto kartě jsme získali slevu dalších 66,- Kč. Více o tom, jak ušetřit s Twisto kartou si můžete přečíst zde. Pokud byste raději jeli autobusem, můžete zvolit například FlixBus, který vás do Lublaně odveze aktuálně již za 899,- Kč.

S našimi přáteli jsme se měli potkat někdy kolem poledne či brzkého odpoledne, a tak jsme naplánovali odjezd na pátou hodinu ranní. Protože nejsme zrovna ranní ptáčata a bez snídaně a teplého nápoje si ráno představit neumíme, vše jsme si přichystali večer, a to včetně teplého mátového čaje do termosky. Ráno zbývala pouze důležitá hygiena a mohlo se vyrazit. Naše trasa vedla z Prahy přes Vídeň a poté už ukazatele ukazovaly vzdálenost do Slovinska. Bez přestávek by cesta trvala krásných sedm hodin, ale s ohledem na naše tělesné schránky jsme celkem pravidelně stavěli, abychom se protáhli a občerstvili. Celkově nám tedy cesta trvala cca deset hodin.

Lublaň

Lublaň nás přívítala něco kolem třetí hodiny odpolední. Byli jsme překvapeni, jak málo lidí vidíme v ulicích, což se ale později změnilo. Nejdříve jsme zamířili do předem rezervovaného hostelu Tabor hostel, který nás potěšil svou milou a příjemnou atmosférou a velikým parkovištěm, zkrátka celkově jsme se zde cítili fajn.  Hostel je situován opravdu velmi blízko samotného centra metropole. Něco málo jsme si vybalili a rychle zamířili na smluvené místo, kde jsme měli po několika letech potkat naše přátele. Ti měli nicméně také drobné zpoždění, a tak jsme se zatím setkali pouze s Peterem. Hladoví, ale již společně, jsme vyrazili hledat něco k snědku. Lublaň, jejímž symbolem je drak, je plná příjemných hospůdek, a tak nebyl problém brzy najít hezké místo hned u řeky Lublanice. Pochutnali jsme si na tortille a salátu s kozím sýrem.

Po jídle jsme se vydali hledat další členy naší skupinky a zjistili jsme, že se nachází necelých 10 minut od nás. Protože nás lákala prohlídka města, která začínala v 17.30h, bylo nutné prodloužit krok. Přivítání s přáteli po třech letech bylo krásné a s radostí jsme zjistili, že naše přátele doprovází také jejich 80-ti letá babička.

Naším průvodcem při prohlídce města byl skvělý Daniel, který zastupoval koncept Free Tour. Poznáváním tohoto krásného města jsme strávili zhruba 3 hodiny. Daniel mluvil skvěle anglicky a díky němu jsme měli možnost poznat ty největší turistické atrakce během jednoho odpoledne. Mezi hlavní navštívené atrakce patřily:

Prešerenovo náměstí

Trojmostí

Dračí most

Plečnikova kolonáda

Daniel nás mimo jiné zavedl na místní specialitu do tzv. Klobásárny. Ke skvělé klobásce se nejlépe hodilo místní pivo. Navíc jsme se dověděli, že v celém Slovinsku je pouze třináct společností vlastnící licenci na výrobu klobásek, které jsme měli možnost ochutnat. Po ukončení poznávací tour jsme se vydali brzo spát, jelikož ráno bylo v plánu krásné jezero Bled a přejezd do horského městečka Bovec.

Zjistit aktuální ceny ubytování ve Slovinsku >>

Booking.com

Jezero Bled

Jezero s nádherně čistou vodou je situováno na severozápadě země. Uprostřed jezera je možno spatřit ostrůvek zvaný „Blejski Otok“, v jehož středu se vyjímá poutní kostel Panny Marie. Z naší početné skupinky sestávající z šestnácti osob se šest z nás vydalo místní loďkou načerpat klid a mír na ostrov Blejski Otok, zbytek skupiny dal přednost letní bobové dráze (Summer sleding). Hodina pobytu na ostrově byla skvělou volbou. Při cestě zpátky už se ozývaly naše žalkudky, a tak jsme jim vyšli vstříc a zamířili do místní restaurace, která nás opět nezklamala. Po jídle jsme se vydali na cestu, jelikož nás čekalo 85km horskými serpentýnami. Trasa byla úžasná, a proto jsme několikrát po cestě stavěli, abychom načerpali krásu rozprostírající se všude kolem nás.

Bovec

Kolem šesté hodiny podvečerní jsme dorazili do Apartmánů Mrakič, kde jsme měli zarezervováno další ubytování. Z krásy Slovinska jsme byli všichni zcela unešeni. Stejně tak z městečka Bovec a našeho ubytování, které bylo obklopeno nádhernými vysokými kopci.

Prohlédnout náš apartmán >>

V okolí městečka Bovec je spousta možností sportovního vyžití. Od možnosti zapůjčení kola, pronájmu opičí dráhy, přes canoying či jen možnosti nekonečných procházek a horských výšlapů. Městečko je domovem pouze 1500 obyvatel, a tak ani jeho rozloha není veliká. Zato každé jeho zákoutí je radost navšítvit. I zde byli lidé velice milí. Navečer jsme zamířili do Nono grill pizza, kde byla možnost sledovat mistrovství světa ve fotbale. Po skončení zápasu jsme se vydali spát, protože nás druhý den čekal již zmiňovaný canoying.

Canoying

Web Wikipedia popisuje Canyoning (kaňoning) jako náročný adrenalinový sport vyžadující dobrou duševní i fyzickou kondici a kvalitní výzbroj. Jedná se o zdolávání kaňonů, horských potoků a říček ve směru jejich toku za použití různých outdoorových technik, jako je slaňování skalních stěn nebo vodopádů, plavání nebo brodění v prudké a chladné vodě, skoky do tůní a jezírek, přelézání balvanů a napadaných stromů, v případě vhodných podmínek využití vodního koryta jako skluzavky nebo překonávání prohlubní v závěsu pod lanem.

Pro toto dobrodružství jsme využili služeb společnosti KATA Adventures, která měla své zázemí jen pár metrů od našeho apartmánu. Pokud využijete služeb KATA Adventures, můžete si vybrat z několika náročností od jednoduché, náročné, velmi náročné a extrémní.

Elizabeth, která měla výběr náročnosti a vůbec organizaci této skvělé aktivity na starost, nakonec zvolila možnost „challenging“ tedy náročné.  Věříme, že kdyby věděla, do čeho půjde, nikdy by se tomuto kousku (challenging) nepropůjčila. Ale kostky byly vrženy, a tak nezbývalo, než tento úkol zvládnout. Skupinka třinácti osob z celkového počtu šestnáct osob se tedy vydala oděna do neoprenů, helem a zapůjčené obuvi vstříc dobrodružství, které začínalo na vrchu, jež bylo potřeba zdolat.

Když jsme se vyšplhali na místo určení, nemohli jsme uvěřit, že je tento počin myšlen vážně. Ale byl. Někteří dospělí se báli, ale věděli, že svůj strach nesmí dát najevo, protože nejmladší z naší skupinky byla osmiletá Carmen. Přes její nízký věk to obdivuhodně zvládla. Zvládli to všichni. Na starost nás totiž měli skvělí průvodci Katja a Matyus a díky nim vše probíhalo naprosto profesionálně.

Po nejvyšším vodopádu, který měl úctyhodných 49 metrů, následovalo pár menších vodopádů, a také „projížďka“ na laně. Nechybělo několik přírodních tobogánů a skákání do jezírek a tůněk. Jakmile jsme si zvykli na pocit zavěšení na laně a osvěžující vodu, každý další vodopád nebo skok byl jen další příjemnou výzvou.

Dobrodružství trvalo celých pět hodin a k autům jsme došli už celkem vyčerpaní a hladoví. Ale humor nikoho nepřecházel. Byl to skvělý zážitek a jak to již bývá, nejvíce si jej užijete ve chvíli, kdy skončí. Asi ty endorfiny. Canoying můžeme vřele doporučit, stejně tak jako společnost KATA Adventures. Díky skvělým průvodcům to byl opravdu parádní zážitek. Navíc jsem se naučil „základy“ smotání lana tak, aby se netvořily uzly.

Canoying a další aktivity se slevou 5% si můžete rezervovat zde >>

Slovinsko nás v mnohém velice mile překvapilo. Na tento výlet jsme měli pouze 4 dny, a tak jsme měli možnost navštívit pouze pár míst. Díky tomu se ale nabízí příležitost se do Slovinska opět někdy vydat. Nutno říci, že se na to již nyní těšíme. A o tom zase někdy příště.

Jaké místa ve Slovinsku doporučujete Vy?

Znáte ve Slovinsku místa, která stojí za to navštívit? Napište nám Vaše tipy do komentářů.